Inovovanie môže byť stratou času

Autor: Peter Horňák | 26.2.2012 o 22:13 | (upravené 16.11.2012 o 17:18) Karma článku: 3,61 | Prečítané:  766x

Keď počujeme slovo inovácia, obvykle si predstavíme nejaký kreatívny nápad, vývojovú zmenu, technlogický pokrok, patent, jednoducho niečo progresívne a prevratné. Častokrát si ľudia zamieňajú pojem inovácia so zlepšovacím resp. pozmeňovacím návrhom. Rozdiel spočíva v odlišnom pohľade na vec, a teda, či chceme len vylepšiť (pozmeniť) niečo čo nefunguje alebo vymyslieť nový nápad (inovovať) na základe niečoho fungujúceho. V konečnom dôsledku to má však rovnaký efekt, keďže v obidvoch prípadoch nám ide o profit, čiže o pridanú hodnotu ako pre zákazníka tak i pre firmu.

Sú inovácie pre firmu naozaj nevyhnutné?

Firmy vedia, že inovovať treba (i preto inovácie väčšinou nechýbajú v žiadnom firemnom biznis pláne) no keď príde na praktickú stránku veci, zisťujú, že ich schopnosť inovovať je nízka, a že zvýšiť inovačnú výkonnosť nie je také jednoduché. Preto pri uvažovaní o investovaní do inovácií sa treba rozhodovať na základe znalosti toho, či dosahuje očakávané výsledky (efektívnosť) a či tieto výsledky boli realizované správne (výkonnosť). Inovácie má teda zmysel realizovať tam, kde majú výstupy z inovačných aktivít pozitívny dopad na zvýšenie efektívnosti a výkonnosti podnikových procesov a zároveň prinesú zákazníkovi požadovanú hodnotu budúceho úžitku. Ak sa tieto kľúčové predpoklady nenapĺňajú, je nutné zamysieť sa nad tým, či má firma adekvátne nastavenú stratégiu inovácií v náväznosti na existujúce konkurenčné prostredie, a či má vôbec potenciál túto stratégiu cielene usmerňovať k dosahovaniu požadovaných profitov. Pri dlhodobej neefektivite to môže pre firmu znamenať dokonca značnú stratu času i finančných prostriedkov. Práve čas a náklady patria k dvom najdôležitejším ukazovateľom efektívnosti a výkonnosti inovačného procesu. V tejto súvislosti by som odporúčil každej firme alebo zamestnancovi, ktorý sa rozhodne vymyslieť nejakú inováciu, aby si predtým položil nasledujúce otázky: Ako dlho má trvať realizácia inovácie? Ako dokážeme zmerať návratnosť investície do inovácie? Aká je doba návratnosti investície do inovácie? Ako korešponduje inovácia s nákladovými a ziskovými cieľmi firmy?

Inovácie ako strategický proces

Tradičný firemný prístup k inováciám je väčšinou orientovaný len na metodickú stránku inovácií, kde sa existujúce metodiky sústreďujú hlavne na proces tvorby nových produktových ideí, menej už na identifikáciu marketingových príležitostí, na eliminovanie rizík, na schopnosť realizovať a úspešne uviesť na trh novú ideu. Je to spôsobené aj tým, že samotný inovačný proces nie je nastavený ako kľúčový firemný biznis proces, nemá žiadnu metriku výkonnosti, nemá pridelené ľudské zdroje ani finančné prostriedky. Na to, aby sa inovácie stali pre firmu strategickým zdrojom prijmov, je nevyhnutné, aby sa inovovanie stalo strategickým firemným procesom, pričom stratégiou by nemalo byť len to, že firma sa rozhodne, že bude riadená trhom, ale to, že celá firma sa stane posadnutou vytváraním hodnotných ponúk pre zákazníkov, ponúkaním nových podnikatelských príležitostí, rozvíjaním konkurenčných výhod a vytváraním zisku. Tento prístup si vyžaduje zmenu v zaužívaných procesoch a predovšetkým zmenu v myslení ľudí.

Zmena je dobrá, jednoduchá a moderná

Zmeny boli, sú a vždy budú, či sa nám to páči alebo nie. Zmenu netreba brať ako nejaký problém, ale skôr ako novú príležitosť. Väčšina ľudí sa však zmien bojí, bráni sa im, pretože je to ich akýsi prirodzený pud, ľahko si zvyknú na niečo čo už poznajú a ťažko sa potom prispôsobujú novým veciam, chcú robiť to čo vedia. Preto aj inovácie by mali robiť iba ľudia, ktorí majú na to potenciál, majú o to záujem, baví ich to, ktorí to nerobia preto, že vedenie firmy im povie, aby strávili napríklad 10% ich pracovného času na inováciach. Nedá sa predsa inovovať na nejaký pokyn navyše popri svojej práci, ktorá si vyžaduje primárnu koncentráciu. Toto je veľmi častá chyba, ktorej sa zamestnávatelia dopúšťajú. Spoliehať sa na 10%-né úsilie demotivovaného nekoncentrovaného jednotlivca je mimoriadne zlé rozhodnutie, ktoré nikam nevedie.

Hackathon

Profesori Vijay Govindarajan a Chris Trimble z Darthmouthskej Univerzity “Tuck School of Business“ venovali roky svojho výskumu téme efektívneho inovovania a rozličným praktikám, ktoré zvyšujú produktivitu firiem a vedú k uspokojeniu zákazníckych potrieb. Podľa ich knihy “The other side of innovations” je najlepším riešením inovačného procesu vo firmách vytvorenie špeciálneho tímu, ktorý by sa zameral na vykonávanie inovačnej iniciatívy, a tak by zároveň vytváral aj určitú rovnováhu medzi bežnými aktivitami a strategickými potrebami firmy. V zahraničí býva tento tím častokrát nazývaný aj Hackathon (spojenie slov hacking a marathon). Je to pracovné združenie obchodníkov, programátorov i rôznych iných odborníkov, ktorý v skupinách pracujú na špeciálnych projektoch s cielom uviesť na trh čo najviac biznis nápadov a úspešne ich predať. Podstatný na tom všetkom je fakt, že to robí tím motivovaných ľudí, ktorí sa plne koncentrujú iba na jednu konkrétnu úlohu.

Tak teda inovovať či neinovovať?

Na záver nam zostáva už len zodpovedať jednu pomerne jednoduchú otázku. Mali by firmy inovovať? Na túto otázku by som si dovolil odpovedať ÁNO, ALE... s rozvahou, s jasnou víziou, s tímom motivovaných ľudí, s alokovanými finančnými prostriedkami, bez zbytočných a zdĺhavých procesov, bez strachu z neúspechu a v krátkodobom horizonte, pretože včerajšia inovácia môže byť dnešný štandard.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?